El Nido Town Proper

Tijdens de voorbereidingen van onze reis hebben we onszelf natuurlijk regelmatig gek gemaakt met mooie plaatjes. Beetje wat we nu met jullie doen, maar dan echt over-the-top. Een van de favorieten is de website van El Nido Resorts. Alle blauwe-zee-witte-stranden-clichés op een hoop en absoluut onbetaalbaar. Maar wel mooi. En als we toch in de buurt zijn, gaan we maar eens kijken of de buren misschien wat goedkoper zijn.

Op naar El Nido dus. Dat is vanaf Puerto Prinscesa een rit van 5 uur in een mini-van met een chauffeur die een stuk relaxter is dan Michael S. We hebben sowieso geluk want er zitten nog maar 2 andere reizigers in de bus. Alle ruimte dus. We stoppen onderweg 2 keer, waarvan de stop in Tay Tay het leukste is. Vanwege de flauwe Sinterklaasgrappen die je daar kunt maken én omdat ze daar hele lekkere cashewnoten verkopen. Eenmaal in El Nido Town (later blijkt dat El Nido uit verschillende delen bestaat) stappen we over in een tricycle die ons het laatste stukje door wat steegjes, over het strand en langs de begraafplaats naar Hadefe Cottages brengt. Dat ziet er op zich wel leuk uit, maar het zijn níet de buren van die favoriete website. Het deel van El Nido waar deze hutjes staan heet Calaan en ligt op zo’n 20 minuten lopen van het dorp. En in dat dorp moet je zijn voor eten, shoppen, op het strand lopen, activiteiten boeken, tricycles, strandtentjes met vissen op de barbecue, strandtentjes met koude flesjes San Miguel Light en ‘Pukka Bar, The Best & Only Reggae-bar in Town’. Rondom ons ‘resort’ is niet zo veel, afgezien van kippen, honden en locals op brommers. De volgende ochtend verhuizen we dus naar El Nido Corner, een pension met een grote kamer met balkon met uitzicht over het strand en de baai bij het dorp, waar we prima met school aan de slag kunnen. De foto hierboven is dus eigenlijk het uitzicht uit het klaslokaal.

In 5 dagen El Nido Corner leren we het dorp steeds beter kennen. Tegen lunchtijd lopen we naar de Midtown Bakery voor zoete broodjes, muffins en koekjes. Voor een hele hoop handige dingen zoals een Filipijnse sim-kaart, liters zonnebrand, de eerste souvenir-shirts en geheimzinnige cadeautjes gaan we naar het El Nido Boutique & Art Cafe. Daar kun je met credit-card betalen en dat is wel zo handig. Er is namelijk echt geen pinautomaat (voor buitenlandse passen) in El Nido. De dichtstbijzijnde ligt in op minimaal 2 uur rijden. Gek eigenlijk voor zo’n top plek, waar bijna ieder tentje personeel vraagt en waar we in de tijd dat wij er zaten zeker 2 nieuwe restaurantjes van westerlingen open hebben zien gaan. Het zijn niet de enige westerlingen die hier zijn blijven plakken: de eigenaar van El Nido Corner is een (zwijgzame) Deen en de eigenaar van Marbers, een van onze favoriete strandtenten met lekker eten, is een Duitser die Utrecht kent van ‘bepaalde’ plekken. Hij vindt het jammer dat we vertellen dat Sarasani inmiddels dicht is. Voor zover hij dat nog niet wist..

We genieten echt van El Nido. Wij blijven hier in ieder geval tot na Per’s verjaardag en we zijn heerlijk ontspannen. ’s Ochtends rustig ontbijten, dan school op het balkon. Even pauze als iemand wat fruit en drinken heeft gehaald. En gepaste stilte als er op het pad een begrafenisstoet voorbij komt. Een lange rij lopende mensen in de volle zon op weg naar het kerkhof. Voorop 8 kerels met een kist op een paar bamboestokken en daarvoor iemand met een geprinte kunststof banner met een foto van de overledene en wat lovende woorden. Die spandoeken zijn blijkbaar een traditie want het hele kerkhof staat er mee vol. Vaak met gaten erin, zodat ze niet te veel wind vangen. Een bijzonder gezicht.

Precies als de zon op ons balkon valt en het daar eigenlijk te warm wordt, ligt verderop de helft van het strand juist in de schaduw van de berg. Én dan starten de eerste happy hours. Alles is lekker overzichtelijk en klein, dus Per en Ike gaan regelmatig alvast langs het strand spelen terwijl wij er langzaam achteraan komen. Ze zijn sowieso steeds zelfstandiger. Eerst waren ze verlegen als iemand ze in het Engels aansprak, nu hebben ze discussies over wie de rekening mag vragen of wie er mag bestellen. Bij Seaslugs, onze andere favoriet met verse vis op de barbecue, leren ze van alles over kreeften, garnalen en krabben en hoe je die het lekkerst klaar maakt. Eet smakelijk!